Ahad, 27 November 2011

POKOK AJAIB

Pokok Ajaib atau dikenali sebagai 'Syisepalum Dulcificum' dikatakan ajaib kerana ia boleh meneutralkan semua jenis asid. Buahnya tawar tetapi apaa yang dimakan selepas memakannya akan terasa manis belaka walaupun benda-benda yang masam asalnya. Kandungannya mempunyai 'miraculin' yang menyebabkan rasa manis pada semua yang dimakan dan manis tersebut adalah manis semulajadi.




pokok ini berasal dari Afrika dan di sana daunnya digunakan bagi membaiaki makanan yang sudah rosak atau basi. Pokok ini dikenali juga sebagai 'miraculous berry' iaitu berry ajaib.

Bunganya berwarna putih manakala buahnya berwarna hijau dan bertukar menjadi merah apabila telah masak dan boleh didapati sepanjang tahun. lapisan pada buah inilah yang mendatangkan rasa manisa menghilangkan semua rasa masam pada barang lain yang dimakan



Sebagai sejenis herba, ia digunakan sebagai bahan rawatan demam, kencing manis, malaria, buasir dan batuk. Boleh juga dimasukkan sehelai daunnya ke dalam nasi yang ditanak bagi menahan nasi itu supaya tidak basi untuk sehari atau dua hari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...